Jak samemu rozpoznać że układ hamulcowy jest niesprawny Drukuj

Układ hamulcowy który prawidłowo pracuje -  to jedna z najważniejszych dla bezpieczeństwa mechanicznych części samochodu. Na co należy więc zwracać uwagę, aby mieć pewność że jeździmy bezpiecznie?

Oto 10 oznak, które powinny kierowcy zasygnalizować, że hamulce w samochodzie mogą być niesprawne.
Elementy, na które kierowca powinien zwrócić uwagę to:

  • zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej
  • wydłużenie drogi hamowania
  • metaliczny odgłos podczas hamowania, zgrzytanie
  • pedał hamulca przy naciskaniu nie stawia naturalnego oporu
  • hamulce grzeją się, z kół wydobywa się dym i swąd
  • „ściąganie” podczas hamowania
  • częste uzupełnianie płynu hamulcowego
  • ślady płynu na kołach lub na wewnętrznym stronie opon
  • pedał hamulca trzęsie się w trakcie hamowania
  • samochód wibruje, drży i skacze podczas hamowania

W przypadku kiedy dostrzeżemy któregokolwiek z powyższych sygnałów alarmowych, należy niezwłocznie zgłosić się do serwisu.

Nieusunięcie usterki układu hamulcowego może spowodować:

  • wydłużenie się czasu reakcji systemu hamowania
  • osłabienie działania systemów ABS/ESP ( jeśli samochód jest w nie wyposażony)
  • utratę przyczepności
  • niekontrolowaną zmianę kierunku jazdy
  • wypadnięcie z toru jazdy
  • inne zagrożenia w ruchu drogowym

- Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznych w samochodzie wpływający na bezpieczeństwo jazdy. To on gwarantuje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości. Dlatego w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek problemów z układem hamulcowym, należy bezzwłocznie zgłosić się do serwisu

- Charakterystyką dobrze działającego systemu hamulcowego jest,: po pierwsze, posiadanie klocków hamulcowych odpowiednich do posiadanych tarcz hamulcowych, o grubości nie mniejszej niż połowa grubości nowego klocka. Klocek nie może być pokryty spaloną, szklistą powierzchnią
Po drugie , musimy pamiętać o sprawdzaniu tarcz hamulcowych, upewniając się, że są błyszczące, nieskorodowane, bez przebarwień, równo zużyte i niepopękane
Trzecim ważnym elementem układu jest płyn hamulcowy. Ten powinien być klarowny, lekko żółty i o minimalnej zawartości wody, jednak ten pomiar należy wykonywać specjalnym przyrządem , który jest na wyposażeniu każdego dobrego serwisu.