Turbo, Turbina, Turbo sprężarka |
![]() |
![]() |
![]() |
Turbina polepsza osiągi silnika, ale jest bardzo wrażliwa na złe traktowanie! Pamiętajmy o tym we własnym interesie. Wszyscy producenci nowych samochodów dążą do osiągnięcia lepszych osiągów swoich pojazdów, a co za tym idzie poprawiania parametrów silników, które oferowane są potencjalnym klientom. Aby to osiągnąć konstruktorzy cały czas pracują nad technologiami dzięki którym nasze samochody będą osiągały większą moc bez potrzeby zwiększania pojemności silnika. Takim elementem, który ma zasadniczy wpływ na przyrost mocy i momentu obrotowego silnika jest tak zwana turbosprężarka, która montowana jest w większości do samochodów z silnikiem diesla, lecz coraz częściej także do silników benzynowych. Jest ona zarazem sercem takiego silnika, dzięki czemu samochód dynamicznie przyspiesza, a my możemy sobie pozwolić na coś więcej jak w przeciętnym samochodzie bez turbiny. Istotnym czynnikiem mającym wpływ na eksploatację naszego samochodu jest umiejętne (czyt. odpowiednie) obchodzenie się właśnie z turbiną. Podstawowym zasadą prawidłowej eksploatacji turbosprężarki jest zapewnienie jej odpowiedniej temperatury pracy (rozgrzanie silnika). Innymi słowy nie przyspieszamy gwałtownie kiedy silnik jest jeszcze zimny, a poszczególne wyższe biegi włączamy odpowiednio wcześniej unikając wyższego zakresu obrotów. (przeciętna turbina włącza się już przy 2000obr/min). Należy pamiętać o tym, że turbina osiąga obroty znacznie wyższe niż obroty silnika (rzędu 100 – 300tys. obr./min) i smarowana jest olejem silnikowym, który nie uzyskał jeszcze odpowiedniej temperatury do zapewnienia jej optymalnych warunków eksploatacji. Kiedy nasz silnik się już rozgrzeje korzystajmy z jego dobrodziejstw do woli, aby jazda stała się naprawdę przyjemnością! Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest wyłączanie silnika z turbiną, szczególnie wtedy, kiedy jechaliśmy dłuższy czas z wyższą prędkością co powoduje zwiększenie obrotów silnika i turbosprężarki. Wtedy zanim wyłączymy silnik, pamiętajmy aby wychłodzić sprężarkę poprzez pracę silnika na wolnych obrotach ok. 30s.-nawet do minuty po długotrwałej jeździe (czas potrzebny na samoistne obniżenie obrotów wałka turbiny aż do stanu całkowitego jej zatrzymania). Jeśli będziemy przestrzegali tych kilku zasad użytkując nasze wymarzone cztery kółka na pewno unikniemy nieprzyjemnych sytuacji związanych z wymianą lub naprawą turbiny w naszym samochodzie (przeciętny koszt sprężarki kształtuje się na poziomie ok. 10 000PLN), a nasze auto odwdzięczy się nam długą i bezproblemową eksploatacją. |